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T h e  C U T

2015 - ongoing

EXTENSION
electric cable

variable dimensions

Prolunga2.jpg

W o r k s

tens.jpg

1.200 A

electric cable, cable ducts

variable dimensions

yo 2.jpg

STENDINO

electric cable, clothes, socks, high tension ceramic isolators, steel

variable dimensions,

8 Piramidi + 3 + 1.jpg

8 PIRAMIDI + 3 + 1

electric cable, copper

100 x 150 x 14

straliccio.jpg

7 ESAGONI + 2

electric cable, copper, heat shrink

100 x 150 x 14

1.jpg
3.jpg
Untitled 1.jpg
2.jpg

UNTITLED 1, 2, 3

electric cable, electric material, UV print on relief paper

45 x 55 x 5

2 DRAMMI

electric cable, solar cell, led, coal, UV print on relief paer, old book page

45 x 55 x 5

park2.jpg

CORRENTE

electric cable and materials, wood high tension pole,ceramic isolators

1,58 x 6,62 x 1,20 

6.jpg

IWO JIMA

drawing on old paper, coal, copper, heat shrink

45 x 55 x 5

voltaggio2.png

VOLTAGGIO

electric cable, ceramic isolators, steel, iron wire.

dia. 4,30

5.jpg

SPOSTAMENTO

electric cable, clamps

70 x 100 x 5

tappeto bianco.jpg

TAPPETO

electric cable, clamps

variable dimensions

tappeto ren copy.jpg
e.jpg
E-Piet.jpg

E-PIET

electric cable, cable ties, ceramic isolators, glass isolator

100 x 150 x 14

PATTERN

electric cable, copper, heat shrink

100 x 150 x 14

colonna2.jpg

COLONNA

electric cable, glass isolators, steel

34 x 372 x 25

c,a.jpg
park4.jpg

TENSIONE

electric cable, ceramic isolators, high tension 3 way splitter

223 x 258 x 172

landscape.jpg

PANORAMA

multi gannel video installation

variable dimensions

scon.jpg

ALTALENA

electric cable, swing seat, glass isolators, steel

variable dimensions

E’il 1775 quando Peter Christian Abildgaard arresta il battito cardiaco di una gallina con scarica elettrica. Poi lo riavvia.  Una scossa epocale. Mary Shelley deve ancora nascere.Il corrispettivo etico/concettuale della sostituzione a dio, o chi per esso, non mi tocca. La vita è un processo elettrico, per pensiero e movimento. Gli organismi sono energeticamente autosufficienti. Le necessità sociali no. Si brucia carbone per produrre elettricità, un anacronismo di vapore acqueo ottocentesco. Un gigabyte produce 190 gr di Co2 da una centrale a carbone. Qualcosa non torna, e nel mentre ci cospargiamo la testa di polveri sottili.  Da oltre un secolo. Nella propria democrazia linguistica, Pascoli glorifica  la lampadina. Per Pirandello e Svevo la presenza dell’elettricità cessa di essere straordinaria ed è inglobata nel grigio dell’esistenza ordinaria.
La poesia -e pittura-futurista ne fa un inno, capace di sostituirsi al chiaro di luna. In Luigi Gualdo entra a far parte dell‘arredamento del romanzo italiano.
Da oltre un lustro sperimento sull’arte cinetica. La libero dalla subordinazione energetica, dal meccanismo e meccanicismo del movimento fine a sè stesso, dal dogma della lancetta. La innesto e mimetizzo nell’ambiente esterno. Le imprimo un tempo intimo, deistituzionalizzato, organico. ​Sfrutto i pochi e blandi media che ho a disposizione. Solare, eolico, idroelettrco.Ma anche l’energia invisibile e filosofica del magnetismo, veicolata nella spinta repulsiva. Un processo di emancipazione in cui la macchina si rende autosufficiente. Questa consegna all’adattamento avviene immettendo fattori altri nella produzione energetica, quali la casualità, la non linearità degli imput esterni, la  simbiosi con i cicli naturali, l’entropia delle reazioni. L’Arte non inquina.

Escluso l’approvvigionamento esterno di energia, il cavo elettrico diventa segmento molle e folle. Il cordone ombelicale è reciso. Materiale di utilizzo comune, povero, globale, il cavo affonda nella carne sociale/produttiva, come il sistema circolatorio la percorre ed irrora apportando il nutrimento necessario.
La serie
The C U T  individua il cavo quale metonimia di un sistema produttivo ed industriale non più sostenibile, elevandolo a matrice di significato autosufficiente. Lo celebra come medium glabro, come entità priva del proprio valore strumentale e funzionale.  Ne sottolinea l’anacronismo, l’assenza, decontestualizzandolo e sublimandolo. Cavo e materiale elettrico collassano, cortocircuitano, si strutturano in tracce estetiche, auto referenziali ed auto celebrative, al limite dell’arroganza. Sculture ed installazioni emergono dalle pareti, si mimetizzano nelle reti di impianti reali ed attivi. radicano in nterno quanto in esterno, mantenendo  una dimensione ambientale ed immersiva in scala umana. Archeologie di un futuro prossimo, fossili di un passato digerito e rivoluzionato, le opere si fanno carico della prospettiva auspicabile e necessaria di una coscienza ecologica collettiva.

 The  C U T è il primo capitolo della trilogia Biocide, una ricognizione sociale ed economica sui metodi produttivi e sugli scenari che generano. 

IMG_2781_edited.png
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XYLOPHONE

Industrial 15.500 Volt used and manipulated inverter, hi-hats,

steel supports, welded seat, drum sticks, xylophone sticks.

213 x 220 x 160

ENG

In 17773 Peter Christian Abildgaard stops a chicken heartbeat with an electric impulse. And he switches it on again. An epochal shock. Mary Shelley hasn’t born yet. 
I am not interested in the ethical / conceptual equivalent of the substitution to god. Life itself is an electrical process, about thoughts and movements. Organisms are energetically self-sufficient. Social needs are not. We burn coil to produce electricity, in a 19th century’s steamy anachronism. 1 gigabyte produces 190 gr of CO2 from a coil power station. There’s something going wrong while we’re covered by particulates. 
Pascoli, in his democratic linguistics, celebrates the light bulb. In Pirandello’s and Svevo poetry, electrycity ceases to be something astonishing to become part of the ordinary existence. Luigi Gualdo’s it enters the Italian literature. Futuristic poetry – and painting – transmorms it into an hymn, able to blind the moonlight. Brighetti conceives “The Cut” series. 
I have been reserching on kinetic scultpure for moe than five years. I free it from energetic subordination, from the self celebrating mechanism of movement, from clock-hand dogma. I graft and camouflage it in outdoor environments. I imprint it with a de-isntitutional, intimate, organic time. I exploit the few and weak media we own. Solar and eolic power, water pressure. I use the invisible and philosophical power of magnets, through magnetic repulsion. This emancipation process leads the machine to energetic self-sufficiency. The adaptation takes place by inputting different factors in the energetic production, such as randomness, unpredictability of external  forces, symbiosis with natural cycles. Art does not pollute. Once external energetic supply comes to an end, the electric cable becomes a useless and feeble segment. The umbilical chord has been cut. Common, cheap and global material, the cable sinks in the social and productive flesh, as a circulatory system spreads through it bringing nourishment.

The  C U T series establish the cable as a metonymy of a no-longer sustainable system, and elevates it to a meaning matrix, self-sufficient itself. 
It underlines the cable uselessness, absence, anachronism by  deleting its function. Electric cable and materials collapse into a short-circuit, they structure into self-celebrative and self-referential formal traces. Sculptures and installations emerge from walls and camouflage themselves among real and active power nets; they root both indoor and outdoor. As archeologies of  a near future or fossils of a digested past, they offer the perspective of a necessary common ecological awareness.

The  C U T series is the first chapter of the Biocide trilogy, a social/economic recognition on mass-production methods.

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